سفارش تبلیغ
صبا ویژن
موسسه تصویر برداری چهره پردازان
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

شـاتــر

 

در دوربینهای تصویر برداری ویدئویی ، شاتر غالباً بصورت الکتریکی عمل می کند و ظاهراً در دوربینهای جدید با سرعت بخشیدن به رج زدن بر صفحة تارگت قادر به کنترل زمان نور دهی خواهند بود.

بدین ترتیب که در سرعتهای معمولی دوربین 50 بار در ثانیه صفحة تارگت را ـ جهت دریافت سیگنالهای تصویری برای بدست آوردن 25 فریم تصویر در ثانیه ـ رج خواهد زد که مشابهت زیادی با سرعت شاتر دوربین عکاسی دارد، یعنی نور وارد شده توسط عدسی و تنظیم شده توسط دیافراگم را در کسری از ثانیه برای هر فریم تصویر رج خواهد زد حال اگر سرعت رج را افزایش دهیم می توانیم در هر ثانیه بجای 25 فریم در ثانیه مثلاً 250 فریم رج بزنیم که طبیعاً اولین نتیجة آن فرصت کمتر دریافت نور توسط تارگت خواهد بود یعنی تارگت بایستی با همان مقدار نور دریافتی از دیافراگم قبل، سرعت تولید تصویر خود را به ده برابر افزایش دهد که نتیجة آن کم کردن شدت نور صحنه برای هر فریم تصویر خواهد شد. اما مسئله مهم دیگری نیز رخ خواهد داد که کاربرد دیگر شاتر است و آن دریافت جزئیات بیشتری از تصویر متحرک در هر ثانیه است یعنی قادر خواهیم بود از اجسام درحال حرکت سریع تصاویر واضح تر با جزئیات بیشتر دریافت داریم.

 وقتی اجسام متحرک سرعت معمولی دارند، همان سرعت 50 بار رج زدن قادر به دریافت جزئیات حرکات آنان خواهد بود اما اگر سرعت جسم سریع گردد ـ چون زمان حرکت جسم از مقابل دوربین در هر لحظه به مراتب بیشتر از      ثانیه شده است ـ دوربین قادر به دریافت جزیئات بیشتر جسم سریع نخواهد بود و در نتیجه جسم متحرک به صورت کشیده وتار دیده خواهد شد، گر چه این تصاویر ممکن است به حس حرکت در تصویر کمک کند و یا تصاویر زیباتر و جذابی بوجود آورد اما خیلی مواقع (که نیاز به دیدن جزئیات جسم در حال حرکت داریم) تار شدن و کشیدگی تصویر مانع از آن خواهد شد. به همین منظور اگر سرعت دریافت تصویر را مثلاً از 25 تصویر در ثانیه به 250 تصویر افزایش دهیم، قادر خواهیم بود (قبل از آنکه جسم سریع بتواند در کسری از ثانیه از مقابل دوربین فاصلة زیادی بگیرد) جزئیات ثابت لحظات زیادی از حرکت آن را ثبت نماییم. و بدین ترتیب اگر با افزایش سرعت حرکت جسم بتوانیم سرعت دریافت تصاویر را نیز افزایش دهیم، همواره خواهیم توانست متناسب با افزایش سرعت جسم ، تصاویر واضح و قابل قبولی فیلمبرداری نماییم.

دوربینهای مختلف تصویر برداری سرعتهای متفاوتی دارند،‌ بعنوان نمونه دوربینUP455-AG که از نوع S-V.H.Sمی باشد دارای سرعتهای                                                                                   ثانیه است و دوربین Panasonic مدل 3000M نیز دارای سرعتهای فوق می‌باشد .

برای استفاد از سرعتهای بالای شاتر باید به نکات زیر توجه نمود:

1ـ موضوع باید در نور کافی و کاملاً روشن قرار داشته باشد مثل نور خارجی ، زیر آفتاب و ...

2ـ هنگام تصویر برداری در زیر لامپهای فلورسنت، تصویر شدیداً تحت تأثیر لرزشهای لامپ قرار خواهد گرفت.

3ـ وقتی شاتر به حالت قبلی بر می گردد، ممکن است حرکات تصاویر برای مدتی کوتاه به صافی و دقت حالت طبیعی نباشد.

4ـ تصویر ضبط شده در هر حرکت کمی تاریکتر از تصویری خواهد بود که بدون سرعت زیاد ضبط شده باشد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 دی 27 :: 4:49 عصر

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 10
  • بازدید دیروز: 5
  • کل بازدیدها: 54307
امکانات جانبی



به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای موسسه تصویر برداری چهره پردازان محفوظ است