سفارش تبلیغ
صبا ویژن
موسسه تصویر برداری چهره پردازان
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ

 

نور پردازی بر برداشت بیننده و واکنش او نسبت به تصاویر ، تأثیری مسقتیم دارد. علاوه بر جلوة بصری و محیطی صحنه، نورپردازی تعبیرات بیننده را در بارة اندازه ، شکل و فاصلة اشیاء نیز متأثر می کند.

نورپردازی قادر است شکلی را احیاء کند یا آن را از بین ببرد، توجه را به بافت اشیاء کند یا آنها را مخفی سازد. محیطی که بطور نا آشنا و عجیب نورپردازی شده باشد اسرار آمیز بنظر می رسد یا شخصیت خود را از دست می دهد. بنابراین ، نورپردازی نه فقط عاملی اساسی برای کارکرد دوربین است بلکه انگیزه ای برای بسیاری از واکنشهای بیننده خواهد بود.

دوربین ویدئو فقط می تواند کنتراستهای نسیتاً محدودی را بپذیرد و برای بازسازی بهترین کیفیت تصویری به نوردهی کاملاً تنظیم شده، احتیاح دارد. بنابراین برای دستیابی به نتیجه مطلوب تصویری و کاهش اشکالات متعدد ویدئو باید کنتراست و شدت نور را دقیقاً محاسبه کرد. اگر از دیافراگم خاصی برای عمق میذان زیاد یا محدود استفاده می کنید،‌ باید شدت و مقدار نور را برای نور دهی لازم تعیین کنید. بعضی اوقات نور طبیعی صحنه های خارج از استودیو با شرایط و نیازهای شما سازگار نیست. به طور مثال، شدت یا جهت آفتاب مناسب نبوده و باعث کنتراست شدید یا سایه های ناخواسته می شود، یا اینکه پراکندگی زیادی داشته و شفافیت را از تصویر شما می‌گیرد. شاید کیفیت رنگی نور نیز رضایت بخش نباشد. با این همه در بسیاری موارد، نور موجود در صحنه های خارج از استودیو نیاز برنامه را برطرف می سازد و به نور دیگری احتیاج نخواهد بود.

نور پردازی در خلق تو هم عمق به ما کمک می کند و تأثیرات ناشی از فضای صحنه،‌ ابعاد و شکل اشیاء را افزایش می دهد. نور پردازی می تواند جلوه های محیطی، حالت و سبک خاصی را بوجود آورد، می تواند محیط خاصی را بازسازی یا تقلید کند و حتی به زمان خاصی و شرایط ویژه جوی اشاره کند. از نور می توان برای تأکید بر حالاتی از صحنه استفاده کرد و جنبه های دیگری از آن را مخفی ساخت. نور می تواند به زیبایی تصویر کمک کند یا عملاً حالتی ناخوشایند در آن پدید آورد.

 

کیفیت نور

کیفیت نور بیش از هر چیز به ماهیت منبع آن مربوط می شود. بین نور سخت سایه دار و نور نرم پراکندة بدون سایه تفاوتهای زیادی موجود است.

 

 

 

 

نور سخت

نور سخت قدرتمند و قاطع سایه های قوی و مشخصی ایجاد می کند. این نور خطوط خارجی و بافت سطح را آشکار می سازد. کاملاً جهتدار است، بنابراین می توان آن را محصور کرد. عملکرد این نور سخت، خواه از خورشید سرچشمه گرفته باشد و خواه از چراغ لکه‌ای(spot light)  استودیو، به هنگام نور پردازی صحنه یکسان است.

نور خورشید آسمان صاف،‌که منبع دور نقطه ای بحساب می آید، واضح ترین سایه ها را می افکند، اما می‌توان یک منبع کوچک را هم بعنوان جانشین متقاعد کننده ای از آن پذیرفت. هر چه تمرکز منبع نور بیشتر و فاصلة آن دورتر باشد، نور آن سخت تر نمود پیدا می کند. اگر فاصله منبع نور کم، یا نسبت به موضوع اندازه بزرگتری داشته باشد، لبه های سایه ها را نرم و آنها را نامشخص تر می سازد. نور سخت را به خاطر ماهیت آن می‌توان برای جلوگیری از روشن سازی نواحی مجاور براحتی محصور کرد.


نور نرم

در طرف دیگر انواع نور، با نور نرم سر و کار داریم. روشنایی پراکنده بدون سایه ممکن است هم از آسمان تیرة ابرآلود حاصل شود و هم از جانب یک حباب فلورسنت سقفی، و یا از منبع نور سختی که بوسیله مواد پخش کنندة نور پوشیده شده باشد.

نور منبعی با دهانه بزرگ مانع از نمود بافت شده و جزئیات نواحی سایه ای را بدون خلق سایه های زیاد و روشنایی تند آشکار می سازد. برجسته نمایی یا هر گونه تنوع کنتراست، ناشی از ناهمواری سطوح به حد قابل ملاحضه ای کاهش پیدا می کند و جلوگیری از پخش شدن نور در جهات ناخواسته امری مشکل است. این نوع نور تخت ممکن است در آغاز مطلوب بنماید، چرا که مطمئناً همه چیز را به ما نشان می دهد اما در واقع - بخصوص در تصویر دو بعدی ـ محدودیتهایی دارد.

اگر نور نرم با زاویه تابیده باشد، قسمتهایی از موضوع سایه دارد، اما این سایه نرم است.



 

 




موضوع مطلب : نور پردازی و انواع نور

پنج شنبه 91 بهمن 19 :: 11:18 صبح

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 20
  • بازدید دیروز: 5
  • کل بازدیدها: 54317
امکانات جانبی



به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای موسسه تصویر برداری چهره پردازان محفوظ است